Want ook mijn ondernemersverhaal begint op de zolderkamer. Tijdens mijn studie Communicatie werkte ik bij de boekhandel. Behalve dat ik de hele dag omringt was met de lekkerste geur ter wereld (boekensnuivers will know), bracht het me ook op mijn eerste ondernemersplan: een boekenabonnement.
9 van de 10 van de mensen die binnenkwamen liepen namelijk braaf een rondje door de winkel, pakten her en der een boek, maar grepen vervolgens alsnog naar een boek uit de top 10 aanbevolen. Zonde, want die zijn niet eens altijd oprecht gekozen. En zo ontstond ‘BOOX – a book in a box’.
Dat ging direct als warme broodjes. Via social media pakte ik de grootste boekencommunities van Nederland en België, maakte afspraken met 5 affiliates en voor ik het wist was ik wekelijks tientallen dozen aan het inpakken. Ik startte op de zolder van mijn ouders en mijn ouders hielpen met het wegbrengen van alle dozen.
Voor ik het wist groeide het de zolder uit en vonden we de piepschuimvlokken door het hele huis. Mijn moeder zag de bui al hangen voor haar kantoorkamer, dus ik moest een keus maken. Investeren in een fullfillmentcenter, of verkopen. Al doende leert men, want zo kwam ik erachter dat ik niet aan voorraad en pakketdiensten vast wilde zitten. En dus verkocht ik het.
Wat ik wél wist, is dat ik een creatief concept van begin tot eind kan uitrollen én succesvol in korte tijd kan opschalen.