In Nederland is TikTok een van de snelst groeiende social media platforms. In totaal gebruiken nu zo’n 1,7 miljoen Nederlanders de app dagelijks, maar er zijn 5 miljoen gebruikers al in Nederland. Dat klinkt nu misschien nog niet als heel veel, maar als je nagaat dat de app binnen een half jaar zijn gebruikers heeft verdubbeld, is de groei er nog lang niet uit. En dat maakt dat het voor bedrijven ontzettend interessant is om in te zetten. Maar hoe adverteer je eigenlijk op TikTok? Het heeft nogal wat voeten in de aarde namelijk. Op dit moment is het nog niet mogelijk om een account in Nederland te openen, maar er zijn wel andere manieren. Die ga ik je laten zien! 

Wat is TikTok precies?

Eerst even voorstellen: TikTok, dus. Waarschijnlijk zie je de filmpjes van dansende mensen wel voorbij komen op Instagram. Met een even vrolijk muzieknootje aan de zijkant. Dat is een typisch TikTok filmpje. Het idee van TikTok is dat je namelijk korte video’s maakt met ofwel een entertainmentgehalte, ofwel iets educatiefs. Je ziet bijvoorbeeld ook steeds meer specialisten die TikTok inzetten om korte educatieve content te maken. Ideaal als je op die manier mensen op een luchtige manier kennis wil laten maken met jouw branche. Zo zet ik zelf bijvoorbeeld ook TikTok in voor het delen van affiliate marketing tips. Veel gebruikers delen de content vervolgens op andere kanalen als Instagram om op die manier ook volgers op TikTok te krijgen. Instagram is vervolgens met de tegenhanger Reels gekomen. 

Voor welke leeftijd is TikTok geschikt?

TikTok is voornamelijk gericht op generatie Z, maar van de 5 miljoen gebruikers in Nederland is maar liefst 70% tussen de 18 en 35 jaar. De kleinste groep is volgens de cijfers onder de 18 jaar (zo’n 10%). Dat neem ik wel met een korrel zout, want het is makkelijk om je leeftijd hoger te zetten om zo toegang te krijgen tot alle content. Hoe dan ook; de grootste groep gebruikers is onder de 30 jaar. 

Mogelijkheden TikTok-advertenties

Wellicht denk je nu; ‘Leuk allemaal, maar ik wil vooral adverteren om snel meer bereik te krijgen.’ Dat kan. Toch wel een kleine sidenote: aangezien TikTok nog heel nieuw is, is het echt niet heel moeilijk om volgers te krijgen op het platform. Bovendien is het gratis, dus ook al wil je inzetten op advertising, ik raad je écht aan om met je organische bereik aan de slag te gaan. Zo begon ik ooit met maar 1 filmpje en geen volgers, maar ik had binnen 2 dagen ‘al’ 50 likes. Niet dat dat nou schokkend is, maar als ik het vergelijk met Instagram dan is het daar toch echt moeilijker om zonder following überhaupt likes te krijgen. 

Maar goed. Adverteren dus. Waarschijnlijk heb je al het een en ander opgezocht en kwam je er niet heel makkelijk uit. Logisch ook, want het is een redelijke jungle waar je doorheen moet. Laten we allereerst kijken naar de mogelijkheden met TikTok advertenties! 

Soorten TikTok advertenties

Wanneer je gaat adverteren op TikTok, dan heb je verschillende opties voor de plaatsing. Nog even los van het type content wat je wil gaan maken en welke plaatsing daarbij hoort; hieronder een overzicht van de types:

  1. In feed video

In-feed video’s zijn advertenties die je voorbij ziet komen op de tijdlijn. Dit wordt ook wel de ‘For You Page’ genoemd. Dit is de meest gebruikte advertentievorm op TikTok en is het best te vergelijken met de tijdlijn advertenties op Facebook en Instagram. Bovendien lijken ze niet op een advertentie, dus als jij een goede video maakt die gebruiksvriendelijk is (komen we later op hoe je die maakt), dan zal het de gebruiker niet eens opvallen dat het om een advertentie gaat. Wanneer ze doorklikken gaan ze alleen niet naar je account, maar naar je website, app of social media kanaal. De In-feed video’s zijn overigens ook nog de goedkoopste manier van adverteren op TikTok. Al zou dat kunnen veranderen wanneer er steeds meer bedrijven gaan promoten. 

  1. Tile experiences

De tweede optie is de Tile experience. Deze vorm is perfect voor webshops/ecommerce. Het lijkt namelijk op een In-feed video, maar dan staan er producten onder uitgelicht. Perfect wanneer je bijvoorbeeld een video van een outfit laat zien en vervolgens de producten daaronder uitlicht. Maar je kunt het natuurlijk ook gebruiken om een enkele uitgelicht CTA te gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer je mensen naar je website wil trekken met een bepaalde actie of oproep. De ‘tegel’ met het product leidt dan direct naar de productpagina op je webshop of website. Gebruik deze variant wanneer je gebruikers een duidelijke CTA wil laten zien of wanneer je ze kennis wil laten maken met meerdere producten. 

  1. Brand takeover 

Een Brand takeover is perfect om direct de aandacht te grijpen. Dit is namelijk de eerste video die een gebruiker krijgt te zien bij het openen van de TikTok app. Omdat je direct de aandacht wil grijpen kun je het best een gifje of video van 3 a 5 seconden maken, die doorlinkt naar je website. Het mooie van een Brand takeover is dat je hem niet kunt overslaan. Zie het als een verplichte YouTube advertentie die je moet zien voor de video start. Maar er is nog iets bijzonders aan deze vorm van adverteren. Adverteren op TikTok met een Brand takeover is namelijk exclusief per categorie (branche). Dat betekent dat maar één merk een bepaalde categorie voor 24 uur kan overnemen. Tijdens die 24 uur heb je dus geen concurrentie. Ik vraag me af hoe dat straks gaat wanneer er veel meer bedrijven gaan adverteren, maar dat zijn zorgen voor later. 

  1. TopView

Als laatste hebben we nog de TopView advertentie op TikTok. Deze lijkt heel erg op de Brand takeover, want ook deze verschijnt direct bij het openen van de app. Het verschil is dat een TopView advertentie eruit ziet als een In-feed video. De video kun je langer plaatsen dan wanneer je voor een Brand Takeover kiest en daardoor voelt het meer als een echte TikTok dan een advertentie. Het zal de gebruiker dus ook minder opvallen dat het om een advertentie gaat en dat is weer positief voor de beleving. 

  1. TikTok Influencers

Dit is niet een methode die je inzet vanuit de business manager, maar wel een hele interessante. Met TikTok influencers heb je namelijk direct een veel groter bereik en valt het bovendien niet op als reclame. Wist je overigens dat TikTok influencers Creators worden genoemd? Ze maken daarmee onderscheid, omdat ze zichzelf echt zien als contentmakers en minder als mensen die beïnvloeden. Als je het mij vraagt is het potato, potato, want uiteindelijk gebruiken ze hun bereik om geld te verdienen. Maar goed, vanaf nu dus creators. Je vindt ze op het platform zelf, of je moet naar een agency gaan die de samenwerkingen voor ze beheert. Ik zou het zelf zoveel mogelijk op de man af aanpakken, want zodra er tussenpartijen aan te pas komen weet je dat het meer geld kost. Tegelijk weet je dan ook dat je betaalt voor kwaliteit, maar dat zijn afwegingen die jij met je budget moet maken. 

Wat levert het adverteren op TikTok op?

Uiteindelijk is er natuurlijk maar één reden waarom je advertenties zou draaien op TikTok: doekoes. We willen allemaal geld verdienen door ofwel harde conversies te scoren, of door leads te genereren met bijvoorbeeld het opbouwen van een e-maillijst. Laten we daarom eens kijken naar de TikTok advertenties kosten en opbrengsten. 

Het grote voordeel is dat er momenteel nog maar weinig adverteerders actief zijn op TikTok. Volgens Emerce gebruikt zelfs minder dan 4% van de socialmediamarketeers wereldwijd TikTok in de marketingstrategie. In Nederland is dat percentage nog lager. Wat logisch is, want het is nog niet optimaal mogelijk (kom ik straks op). Er zijn nog maar weinig Nederlandse bedrijven die gebruik van kunnen maken en partner zijn van TikTok for Business. Maar hee, als je erbij zit? Dan heb je heel goedkoop campagnes! 

Op dit moment heeft TikTok zelfs een engagement rate van 9%. Dat is veel hoger dan bijvoorbeeld op Instagram, waar je het met 5 tot 10% moet doen. Maar je zult zien dat ook de resultaten als CTR, CPM en CPV op TikTok veel leuker zijn om naar te kijken.

“Met vier miljoen views, een CPM van €0,29, een CPC van €0,11, ruim 12.000 klikken naar de website, 51.000 likes en honderden reacties binnen twee weken, leverden de advertenties veel interactie en een groot bereik op.”

Dit is het voorbeeld van een van de campagnes van MBO Landstede. Zij hebben met In-feed video’s maar liefst 22 varianten gemaakt van de typische This or That TiktTok-trend. Hierbij worden er steeds twee woorden afgebeeld en vervolgens moet de TikTokker de keus maken. Het maakt het heel speels én zet de kijker ook aan het denken. 

Samenwerken met TikTok Creators

Naast je reguliere TikTok-campagne kun je er ook voor kiezen om een influencercampagne te draaien. Op het platform zit een enorm scala aan nano-, micro- en macro-influencers. In Nederland hebben we daar inmiddels óók al een aantal hele grote jongens in. Vaak zijn ze op TikTok ook nog eens een stuk goedkoper, omdat ze nog niet een groot portfolio aan andere samenwerkingen hebben om te laten zien. Voor nu moet je dus echt nog even zelf op zoek naar accounts waar je mee samen wil werken, maar over niet al te lange tijd is de TikTok Creator Marketplace ook beschikbaar in Nederland. 

Dan kun je heel makkelijk via data uitzoeken welke influencers bij jouw merk passen. Zodra deze feature in Nederland beschikbaar is, is het hek van de dam, want dan wordt het veel makkelijker om samenwerkingen op poten te zetten! 

Mocht je dus nog twijfelen om hier zelf ook nog wat mee te gaan doen; dit is je sign. 

Tips voor TikTok-advertenties & content

Een TikTokker zit ten opzichte van een Instagrammer niet te wachten op gepolijste afbeeldingen en video’s. Soms is het leuk voor de afwisseling, maar liever niet dan wel. Het is dus echt van belang dat jij met je merk gebruik gaat maken van de TikTok-trends. Het best kun je hiervoor naar de Ontdekken-pagina gaan. Hier vind je hashtags die populair zijn, maar ook trends, muziekjes of challenges die booming zijn. Zoek een manier waarop jij jouw merk daarin mee kunt laten doen en je zult zien dat ook de kijktijd per advertentie langer is. 

De beste tip die ik je dan ook kan geven is: maak geen advertentie. Maak video’s van echte mensen in herkenbare situaties, want juist die insteek maakt TikTok zo interessant en anders. Voelt nu misschien nog spannend, maar het is ook een trend waar je niet onderuit komt. Dus hoe eerder je dat ongemak opzoekt, hoe makkelijker het straks gaat worden. 

Tiktok Ads Manager aanmaken  

Dan nu het onderdeel waar je waarschijnlijk het meest benieuwd naar bent: waar kun je adverteren op TikTok? Als je zelf al een beetje hebt rondgekeken op het platform, dan is je opgevallen dat er twee onderdelen zijn die je moet hebben:

  • TikTok Business Center
  • TikTok ad account

De TikTok Business Center is te vergelijken met de Facebook Business Manager. Dit is het overkoepelende account en hierin beheer je alle gebruikers en pagina’s waar jij voor adverteert. Je maakt hem aan via: business.tiktok.com. Als je dat hebt gedaan krijg je een ID voor jouw account (net als op Facebook). 

Je hebt dan nog geen ad account, maar een lege Business Center ziet er als het goed is als volgt uit: 

Het TikTok Business Center

Wanneer je in het startscherm zit zul je (als je ook adverteert via Facebook) heel veel gelijkenissen zien. Zo heb je aan de linkerkant de volgende kopjes: Overview, Users, Assets, Activity log en Business Settings. Heel veel meer heb je niet en is ook (nog) niet nodig. Wat anders is, is het Overview deel. Bij Facebook moet je daarvoor direct naar de campagnes of naar de statistieken. In het TikTok Business Center heb je daar een algemene overview voor. Super handig om een snel beeld te krijgen van de statistieken!

TikTok Ad Account

Dit is waar het uiteindelijk om gaat. Vanuit je Business Center heb je twee opties: 

  • Request Access to Ad Account
  • Transfer Ad Account

Dat wil zeggen dat je ofwel toestemming kunt vragen om partner te worden van een bestaand advertentie account, of je moet een bestaand ad account vanuit een ander Business Center overdragen. De reden dat ik ‘bestaand’ ad account zeg, is omdat het dus nog niet mogelijk is om zelf een ad account op te starten in Nederland. Je moet namelijk een telefoonnummer invoeren ter verificatie en daarbij kun je maar een paar landen selecteren. En dus geen Nederland. 

Toch zijn er wel andere manieren om toch te adverteren via TikTok. 

  • Ga naar een TikTok partner (zoals ik)
  • Koop een advertentieaccount via derden

Kies alsjeblieft voor optie 1, maar 2 is een optie. Ik zal de verschillende opties met voor- en nadelen hieronder uitschrijven. 

Kies voor een TikTok partner

Een aantal bureaus hebben in Nederland de privilege gekregen om TikTok partner te worden. Dat wil zeggen dat zij in direct contact staan met het platform en dus ook de echte kennis en kunde over het platform in huis hebben. Je weet dus zeker dat je in dat opzicht waar krijgt voor je geld, want zij hebben al veel ervaring als het aankomt op adverteren op TikTok. Bovendien hoort een partner het direct wanneer er nieuwe updates komen en daar profiteer jij dan ook weer van! 

Maar wil je het nou écht heel graag zelf doen? Dan is er een manier voor. 

Koop een TikTok advertentieaccount via derden

Nogmaals: niet mijn advies. Als je wil adverteren op TikTok, dan moet je ofwel in een van de mogelijke landen wonen. Heb je daar dus familie of vrienden? Dan kunnen zij een account voor je opzetten. Het grootste nadeel is dat het account gekoppeld is aan een buitenlands telefoonnummer. Als er dus stront aan de knikker is waardoor je opnieuw in moet loggen (gebeurt nog wel eens als je bijvoorbeeld op een andere apparaat aanmeldt), dan krijgt diegene met het nummer daar een melding over en die kan het tegenhouden. 

Een trend die vaker wordt ingezet is het kopen van een advertentieaccount via bijvoorbeeld Fiverr. Iemand uit een land als Engeland maakt dan jouw account aan en vanuit jouw Business Center kun je vervolgens toegang vragen. Het kan, maar opnieuw heb je dan hetzelfde probleem. Namelijk dat je niet de echte eigenaar bent. pas hier daarom echt mee op. Zeker omdat je er geld op uitgeeft en de kans echt aanwezig is dat je op die manier opgelicht wordt. Doe dus vooral goed onderzoek en kijk naar welke mensen hier goede reviews over hebben ontvangen. Er zullen ook genoeg mensen zijn met de beste bedoelingen, maar zorg dat je kritisch bent.

Als het is gelukt en je hebt uiteindelijk een advertentieaccount, dan wordt deze toegevoegd aan je Business Center. Vanaf daar ziet het er hetzelfde uit als in de Facebook Manager. 

Starten met adverteren op TikTok

Ben jij overtuigd van dit te gekke platform en wil je aan de slag met het maken van de leukste TikTok-advertenties? Dan weet je nu welke route je moet kiezen. Je hebt verschillende opties, dus maak echt voor jezelf de afweging voor wat het meest belangrijk is voor jou. 

Ik raad je in ieder geval aan om ofwel voor een TikTok-partner te kiezen en anders gewoon te wachten. Het zal echt niet lang meer duren voor je ook een ad account in Nederland aan kunt maken. 

Tot die tijd: ga aan de slag met je organische bereik! Het is echt niet moeilijk om snel veel bereik te krijgen nu het platform nog zo jong is. Loop daarvoor de volgende stappen door om de beste TikTok-video’s te maken:

  1. Bepaal je doelgroep
  2. Doe onderzoek naar trends
  3. Bepaal je hashtags
  4. Zoek naar concurrentie
  5. Maak een reeks aan video’s

Organisch wil je vooral dat het op een natuurlijk manier in elkaar zit. Het is ongeloofwaardig als je op 1 dag 10 video’s plaatst en er daarna niet meer naar kijkt. Plaats daarom met enige regelmaat je video’s om er zeker van te zijn dat het algoritme je goed oppakt en dat steeds meer mensen je gaan vinden. 

Bonustip

Gebruik de hashtag ‘foryou’, ‘foryoupage’ en ‘fyp’ om sneller gevonden te worden. Het ziet er niet echt aantrekkelijk uit, maar het helpt je wel om sneller op de pagina te komen waar mensen nieuwe accounts willen ontdekken. 

Heel veel succes met jouw TikTok avontuur en als je vragen hebt dan mag je mij altijd een bericht sturen. Ik denk graag met je mee om maximaal impact te maken met jouw over-all marketingstrategie. 

PS: ik ben zelf (nog) niet actief met mijn TikTok account bezig, maar gebruik het vooral om te testen en te adverteren voor mijn klanten. Neem vooral eens een kijkje en ga voor jezelf aan de slag! Heb je vragen? Dan weet je me te vinden 😉

@daniquebras

Leren hoe je geld verdient met affiliate marketing? Hier zijn 6 manieren waarop je dat kunt doen! #affiliate #affiliatemarketing #blogger #blog

♬ origineel geluid – Danique Bras
Danique

Danique

Hi! Mijn naam is Danique en ik ben advertising en affiliate expert. Ik heb een eigen online marketing bureau en werk daarmee voor de mooiste merken. Daarnaast ben ik sinds 2015 blogger en vond ik het hoog tijd worden voor een frisse wind in de affiliate wereld. Met mijn cursus The Affiliate Roadmap leer ik mensen fulltime inkomen te verdienen met hun blog!

2 Comments

Leave a Reply