Online marketing is aan het verschuiven. Het landschap is vertroebeld door de enorme hoeveelheid homemade marketeers en het kaf is soms nog moeilijk van het koren te scheiden. In dit artikel bespreek ik wat een T-shaped marketeer is en waarom er een enorme run is op dit type marketeer. Wanneer heb je een goede online marketeer in huis, en wanneer is het tijd om een nieuwe te zoeken?

Een team van experts

Online marketing is ontzettend breed. Je hebt content creators, tekstschrijvers, adverteerders, analisten, growth hackers, linkbuilders, SEO-fanaten en social media experts. Vooral dat expertgedeelte is waar het hier om draait.

Als we kijken bij de grote organisaties is dat precies wat ze zoeken. De marketingafdeling bestaat uit allerlei marketeers die een eigen vakgebied hebben. De grote valkuil? De neuzen staan niet dezelfde kant op en ze spreken elkaars taal onvoldoende om de kwaliteit te kunnen waarborgen. Dat komt dan neer op de marketingmanager. Vaak meer een projectleider dan echt een online marketeer en daardoor wordt de koers nog wel eens uit het oog verloren.

Generalisten waar je nét niets aan hebt

Bij de kleine bedrijven zien we juist het omgekeerde. Daar is geen budget voor een team van specialisten, dus wordt er gekozen voor een generalist. Iemand die over alles wel iets weet, maar weinig ervaring heeft en ook niet goed de diepte in kan. Als marketeer kun je pas écht alles uit je vak halen als je over zowel brede als specifieke kennis beschikt. De kunst is namelijk dat je zowel uit helikopterview kunt oordelen of de koers nog goed is, maar dat je daarnaast ook in depth kennis hebt per kanaal om écht progressie te maken. Die allesomvattende kennis is enorm belangrijk en onmisbaar. Het nadeel: deze T-shaped marketeers zijn behoorlijk zeldzaam.

Het beste van twee werelden

De kracht van een T-shaped marketeer is dat ze als een soort kameleon ingezet kunnen worden. Ze kunnen hun eigen specialistische vak uitoefenen en tegelijkertijd samenwerken met andere specialisten op de werkvloer. Het maakt een marketingmanager bijna overbodig, want deze taak nemen ze vaak automatisch al op zich. Een projectleider hoeft dan alleen nog het grote geheel overzichtelijk te houden en je hebt een sterk online marketingteam om je heen!

Door alleen met specialisten te werken is er vaak te weinig samenwerking, omdat iedereen om zijn of haar eigen eilandje zit. In plaats van dat marketing als een cirkel wordt gezien, is het vaak nog een rechte lijn. Dankzij een T-shaped marketeer wordt die rechte lijn omgebogen naar een cirkel, waarbij alles met elkaar in verbinding staat. De T-shaped marketeer is daarom echt het beste van twee werelden. Van data naar creativiteit en weer terug. Iemand die kan schrijven, adverteren, analyseren en optimaliseren. Maar wel met een eigen vakgebied om volledig in uit te blinken.

Wil je écht gaan groeien met je bedrijf op een stabiele manier? Ga dan op zoek naar de T-shaped marketeers! Neem gerust contact met mij op gebruik te maken van mijn netwerk.

Danique

Danique

Hi! Mijn naam is Danique en ik ben advertising en affiliate expert. Ik heb een eigen online marketing bureau en werk daarmee voor de mooiste merken. Daarnaast ben ik sinds 2015 blogger en vond ik het hoog tijd worden voor een frisse wind in de affiliate wereld. Met mijn cursus The Affiliate Roadmap leer ik mensen fulltime inkomen te verdienen met hun blog!

Leave a Reply