Het doet me aan de ene kant natuurlijk pijn dat ik √ľberhaupt een blog moet wijden aan ‘waarom online marketing?’ ūü•≤ maar aan de andere kant: het betekent dat mensen nog niet de magie hiervan hebben ervaren, anders zoeken ze er ook niet naar.

Misschien dat jij een bedrijf hebt waarbij je voornamelijk klanten krijgt via je eigen netwerk en zie je er simpelweg het nut nog niet van in (luxe probleem), of misschien heb je wel klanten nodig, maar weet je nog niet of online marketing daarvoor jouw uitkomst gaat zijn. In beide gevallen ga je veel aan dit artikel hebben, want het laat je maar weer zien hoe belangrijk de marketing voor je kan zijn.

Waarom online marketing je voorsprong geeft

Online marketing is de afgelopen jaren enorm gegroeid en is uitgegroeid tot een van de meest effectieve manieren om jouw bedrijf te promoten en jouw doelgroep te bereiken. Als jij nog niet overtuigd bent van de waarde van online marketing, dan zijn hier zeven redenen waarom jij dit absoluut moet overwegen.

Ik ga 7 hoofdredenen uitlichten waarom online marketing voor ieder bedrijf een groot deel van het budget zou moeten krijgen. Geen zorgen, ik ga ze allemaal met je doornemen en geloof me: na vandaag ben je net als ik groot fan van online marketing en kun je niet wachten om ermee aan de slag te gaan.

  1. Groot nieuw publiek bereiken
  2. Verhoog je zichtbaarheid
  3. Meetbaar resultaat
  4. Hogere ROI
  5. Geautomatiseerd opschalen
  6. Meer interactie met je doelgroep
  7. Concurrentievoordeel
waarom online marketing

1. Bereik een groot nieuw (koud) publiek

Met online marketing kun je een enorm breed publiek bereiken. Het internet heeft geen grenzen en is toegankelijk voor bijna iedereen met een computer, tablet of smartphone. Hierdoor kun je met online marketing mensen bereiken over de hele wereld. Het maakt niet uit waar jouw bedrijf zich bevindt, online marketing biedt jou de mogelijkheid om je te richten op een publiek dat ge√Įnteresseerd is in jouw producten of diensten, ongeacht waar ze zich bevinden.

En dat allemaal zonder dat jij zelf de hele dag moet bellen naar nieuwe bedrijven om jezelf te pitchen. Niet alleen is dat heel tijdrovend, over het algemeen is het ook ondankbaar. Je krijgt namelijk heel vaak ‘nee’ te horen en dat is niet bepaald motiverend. En je zult net zien: degene die daadwerkelijk in jou ge√Įnteresseerd is, stond niet op je bellijst en loop je dus mis.

Met online marketing kun je (net als met dit artikel) het hele jaar door nieuwe klanten blijven trekken. Dat je met bijvoorbeeld SEO (Search Engine Optimization), maar ook door je social media kanalen in te zetten. Mensen die naar jou zoeken kunnen je daardoor vinden in de zoekmachines als Google en dat terwijl jij maar één keer de moeite doet om een artikel te schrijven voor die zoekwoorden.

2. Verhoog je online zichtbaarheid

Online marketing stelt je in staat om je merk te promoten en te adverteren op verschillende online platforms en kanalen. Hierdoor kunnen meer mensen bekend raken met jouw bedrijf en wat je te bieden hebt. Dat betekent dat je (in tegenstelling tot wanneer je alleen offline promoot) veel vaker bij je doelgroep zichtbaar bent dan wanneer je daar geen gebruik van maakt.

Je hoeft er zelf immers niks voor te doen, maar kunt gewoon het algoritme en de advertenties hun werk laten doen. Jij hoeft daar dus geen extra gesprekken voor te voeren of uren in te steken. Je wordt dus ook meer misbaar in je onderneming en dat is altijd positief.

3. Meetbaar resultaat, want meten = weten

In tegenstelling tot traditionele marketing, zoals print- en tv-advertenties, kun je online marketingresultaten mega nauwkeurig meten. Met behulp van analyses en tracking tools als Google Analytics en Search Console kun je inzicht krijgen in het aantal bezoekers op je website, de conversieratio en andere belangrijke statistieken die je helpen bij het nemen van belangrijke beslissingen.

Je weet daardoor altijd of je advertenties werken, wat eruit komt en aan welke knoppen je moet draaien om het te verbeteren. Is dat bijvoorbeeld de advertentie, de doelgroep of de landingspagina van je product die je moet aanpassen? Door te weten waar je aan draait, kun je door de tijd heen steeds verder je marketing aanscherpen en betere resultaten halen. Zonder iets op je onderbuikgevoel te moeten doen!

4. Hogere ROI op je inzet

Online marketing kan vaak een hogere ROI (Return on Investment) opleveren dan traditionele marketing. Dit komt omdat online marketing vaak goedkoper is dan bijvoorbeeld print- of tv-reclame, en omdat de resultaten nauwkeuriger kunnen worden gemeten en geoptimaliseerd.

Je weet dus niet alleen precies wat het je oplevert, je kunt ook nog eens verder aanscherpen en gas geven op de juiste kanalen. Als je bijvoorbeeld weet dat je ROI 4 is, dan is het aannemelijk om op te schalen. Want: ‚ā¨1 erin, is ‚ā¨4 eruit. En tja, als je dat weet… dan stop je liever ‚ā¨1000 extra erin, toch?

5. Geautomatiseerd opschalen met funnels

Waarom online marketing inzetten voor een eenmalige actie, als je er op de automatische piloot klanten mee binnen kunt halen? Dat is namelijk precies wat een funnel doet. Je moet het zien als een trechter waar jij een bezoeker van je website doorheen stuurt. Wat je krijgt?

Een volledig geautomatiseerd systeem dat op de achtergrond voor je doordraait. Dat zorgt dat jij veel meer rust gaat ervaren in je business, want alles loopt door terwijl jij met andere dingen bezig bent. Het enige wat je hoeft te doen is het verhogen van je advertentiebudget en je online marketing systeem aan te blijven scherpen.

Je kunt je marketingbudget dus veel effectiever inzetten en meer terugkrijgen voor wat je erin stopt. Heb je nog geen ervaring met het opzetten van zo’n funnel of systeem? Dan is het aan te raden een ervaren partij aan te nemen hiervoor.

Betekent wel dat je moet investeren, maar het scheelt je a) heel veel tijd b) frustratie voor alles uitzoeken en c) budget. Want het zal je niet verbazen dat het ook heel makkelijk is om budget te verbranden en uit te geven aan de verkeerde doelgroep. Doodzonde, want dat geld had je veel beter in kunnen zetten. Een ervaren marketingpartij kan je erbij helpen om dat goed weg te zetten met een sterke strategie.

6. Meer interactie met je doelgroep

Met online marketing kun je op verschillende manieren interactie aangaan met je doelgroep. Zo kun je bijvoorbeeld social media gebruiken om te communiceren met je volgers en klanten, of kun je e-mailmarketing inzetten om persoonlijke boodschappen te versturen.

Het mooie is dat ook dat weer allemaal geautomatiseerd is. Dus opnieuw de vraag: waarom online marketing inzetten voor een eenmalige campagne, als je het het hele jaar door kunt laten lopen om met je klanten en leads in gesprek te blijven?

Je kunt bijvoorbeeld gemakkelijk de interactie aangaan door posts in te plannen op je social media. Maak eens per maand de tijd en ruimte voor jezelf om een planning te maken en posts in batches te maken en het zal je verbazen hoe makkelijk het wordt om je social media te onderhouden. Voordeel is ook nog eens dat je zichtbaar bent zonder dat je zelf iedere dag op de socials rond hoeft te hangen.

7. Concurrentievoordeel

Als je je online marketing goed doet, kan dit een concurrentievoordeel opleveren ten opzichte van bedrijven die online marketing nog niet (zo goed als jij) inzetten. Het helpt je om je bedrijf te onderscheiden en je positie in de markt te versterken.

Wat mij betreft is dat de allergrootste en belangrijkste reden waarom online marketing vandaag nog in je agenda moet komen te staan. Je wil immers dat klanten die zoeken naar jouw dienst of product niet bij de concurrent uitkomen. En hoe beter jij het inzet, hoe verder jij boven je concurrentie uit gaat stijgen.

Waarom online marketing uitbesteden?

Wil je aan de slag met je online zichtbaarheid, maar wil je weten waarom online marketing bij ons in de beste handen is? Neem dan contact op en we kijken graag met je mee naar jouw unieke case. We kunnen je meteen een aantal idee√ęn geven om mee aan de slag te gaan en laten zien waarom online marketing wat ons betreft het allerleukste feestje op aarde is!

Danique

Danique

Hi! Mijn naam is Danique en ik ben advertising en affiliate expert. Ik heb een eigen online marketing bureau en werk daarmee voor de mooiste merken. Daarnaast ben ik sinds 2015 blogger en vond ik het hoog tijd worden voor een frisse wind in de affiliate wereld. Met mijn cursus The Affiliate Roadmap leer ik mensen fulltime inkomen te verdienen met hun blog!

Leave a Reply