Voor online marketing zijn er nog geen goede en complete studies. Wel studies die raakvlakken hebben, zoals Communicatie, Bedrijfskunde en Commerciële economie, maar dat betekent wel dat je een vierjarige hbo-studie moet volgen. De beste online marketing boeken zijn daarom echt je redding.

Gelukkig hoef je niet meer aan een lange en dure studie te beginnen, want met deze lijst beste online marketing boeken ga jij alles leren wat er maar mogelijk is. Leer vanuit huis lekker met een online marketing boek op de bank en voor je het weet kun jij al starten met het optimaliseren van jouw eigen bedrijf!

Lijst met de beste online marketing boeken 2023

Voor vele mensen was 2020 niet het beste jaar (om het maar zacht uit te drukken). Veel bedrijven kwamen in zwaar weer en banen liepen gevaar. Ik heb daarom een lijst gemaakt met de beste online marketing boeken die je écht moet lezen als je jouw onderneming online wilt laten slagen. En eerlijk is eerlijk, deze markt wordt alleen maar groter want iéder bedrijf heeft online marketing nodig. Laten we beginnen!

#1 Online Marketing Tornado

Auteurs: Martijn van Tongeren en Tonny Loorbach

Dit boek is niet te missen in de boekenkast en hij staat bij mij op nr 1, omdat het ook nog eens bijna gratis is… Voor dit geld kun je het echt niet laten liggen. In dit boek lees je een complete uitleg over online marketing en welke facetten daar allemaal bij komen kijken. Het boek is geschreven door Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren, de eigenaren van de IMU.

Jaarlijks geven zijn grote events op het gebied van ondernemen en online marketing, dus ze leggen alles uit vanuit de praktijk en dat maakt het daardoor heel fijn. Voor mij staat dit boek bovenaan de lijst van beste online marketing boeken, want het is zowel voor beginners als de meer gevorderden heel interessant.

#2 Online invloed

Auteurs: Bas Wouters en Joris Groen

Ben je al wat meer thuis in de beste online marketing boeken en wil je je verder verdiepen in gedragspsychologie? Dan is dit boek de absolute aanrader. In Online invloed gaan de experts Joris Groen en Bas Wouters (die onder andere een miljoenen business opzette met Keukenplaats) de diepte in over het beïnvloeden van een bezoeker op de website. Hoe maak je van een bezoeker een klant en hoe haal je meer omzet uit bestaande klanten?

Dit boek is echt een fantastische eye-opener voor marketeers die willen groeien en meer expertise willen krijgen in conversie optimalisatie. Het boek staat vol praktische tips en voorbeelden!

#3 Invloed: de zes geheimen van het overtuigen

Auteur: Robert R. Cialdini

Cialdini is een naam die je ongetwijfeld nog veel vaker tegen gaat komen, zeker in online marketing land. Hij schreef een van de eerste online marketing boeken over de kunst van overtuiging en is sindsdien de grondlegger van online beïnvloeding. Dit doet hij door middel van 6 stappen die keer op keer herhaald en gebruikt kunnen worden op alle online uitingen van een bedrijf.

Wil jij leren hoe je een maximaal converterende pagina schrijft? Dan is dit boek jouw heilige graal. Cialdini schreef bovendien meerdere boeken die tot de beste online marketing boeken behoren, dus hij weet precies hoe hij een verhaal boeiend maakt én houdt!

#4 Een werkweek van 4 uur

Auteur: Timothy Ferriss

Dit boek is niet zo zeer over online marketing, maar wel de hele gedachte en vooral de mindset achter een succesvol bedrijf. Ideaal als je nog niet helemaal bekend bent met de mogelijkheden van het internet. Timothy beschrijft op een ludieke wijze en middels talloze praktijkvoorbeelden hoe hij niet paste in het kantoorleven en hoe hij daarvan is losgebroken. Wil je weten hoe je jouw werkweek korter maakt, en hoe je tegelijk meer impact maakt?

Dan is dit boek een absolute aanrader. Ik zou hem niet per se rekenen tot de beste online marketing boeken, maar vanwege de praktische tips word je wel heel goed in online marketing en ondernemen. Dus indirect heeft hij wel weer heel veel waarde!

En ook al zou je het niet gaan toepassen, er zitten ontzettend veel inspirerende en lachwekkende verhalen in, dus alleen daarom is het al een lekkere weglezer!

#5 Doelgerichte SEO

Auteur: Tonny Loorbach

Tonny Loorbach is eerder in dit blog al genoemd bij het eerste boek: de Online Marketing Tornado. Hij is een expert op het gebied van online vindbaarheid (SEO) van een website en heeft daar in 2018 al een boek over geschreven. De technieken zijn nog altijd hetzelfde, dus als je meer wilt weten puur over de vindbaarheid van jouw website en hoe je hoger in Google komt, dan moet je dit boek absoluut lezen.

Tonny schreef een van de beste online marketing boeken enkele jaren geleden al, maar zijn meest recente is de Online Marketing Tornado die je tegen alleen de verzendkosten al kunt aanschaffen!

#6 Maak ze gek!

Auteur: Aartjan van Erkel

Wat zou er gebeuren als mensen online massaal jouw producten gaan delen, links doorsturen en converteren? Dat klinkt als de droom van iedere webshopeigenaar, maar Aartjan van Erkel weet precies hoe je die droom realiteit kunt maken. Hij is namelijk copywriter en specialiseert zich in het aantrekkelijk maken van een website en aanbod. Met kleine aanpassingen kun je al waanzinnig populair worden en opvallende resultaten behalen. Heb jij al een goedlopende website, maar krijg je het maar niet voor elkaar om dat stapje verder te gaan? Dan ga je zonder twijfel fan worden van Aartjan van Erkel zijn boek: Maak ze gek!

Dit boek hoort zonder twijfel bij de beste online marketing boeken. Hij komt uit 2016, maar de technieken zijn nog altijd actueel. Ga jij jouw bezoekers ook gek maken op jouw aanbod?

#7 Verleiden op internet

Auteur: Aartjan van Erkel

We blijven nog even hangen bij de auteur van het vorige boek, want Aartjan van Erkel heeft nóg een pareltje die in de lijst van beste online marketing boeken hoort. Dit boek komt uit 2011, maar de psychologie die hij toepast is nog altijd van deze tijd.

In dit boek gaat hij dieper in op het gedrag van een bezoeker en hoe je ervoor zorgt dat jouw pagina ontzettend aantrekkelijk wordt. Het boek is heel praktisch, makkelijk te lezen en het is lekker luchtig. Wel zo lekker om weg te lezen wanneer je een avond vrij hebt.

#8 Meer omzet met je webshop

Auteur: Jurjen Jongejan

Heb jij een webshop en wil je leren hoe je de conversie verhoogt? Dan is dit boek perfect voor jou. Zeker wanneer je bijvoorbeeld al bedreven bent met dropshippen of wanneer je een eigen webshop hebt. Met dit boek ga jij volledig begrijpen hoe de meest ideale pagina is opgebouwd, zodat de omzet verhoogt en je meer orders krijgt.

Jurjen Jongeman schreef meerdere artikelen die in de beste online marketing boeken terecht zijn gekomen. Hij is een boegbeeld voor conversie optimalisatie en een voorbeeld voor succesvolle internet ondernemers.

#9 Think and grow rich

Auteur: Napoleon Hill

Dit boek gaat meer over de mindset van een succesvolle ondernemer, maar ik vind hem heel goed passen bij de lijst van beste online marketing boeken. Goede marketeers hebben namelijk heel veel doorzettingsvermogen, dus je moet altijd werken aan een sterke en gezonde mindset.

In dit boek gaat Napoleon Hill zijn onderzoek uitleggen aan de hand van voorbeelden uit de geschiedenis. Waarom was Henry Ford zo succesvol en waar komt het gezegde van ‘schepen achter je verbranden’ eigenlijk vandaan? Allemaal wijsheden en verstopte boodschappen die jou als ondernemer hoop geven en enorm laten groeien in persoonlijke ontwikkeling.

#10 Rich dad, poor dad

Auteur: Robert Kiyosaki

Als we het hebben over boeken die belangrijk zijn voor je mindset, dan mag je dit boek absoluut niet missen! Robert vertelt uit eigen ervaring hoe hij is opgegroeid met twee totaal verschillende vaders en wat die kloof hem aan wijsheid heeft gebracht. Hij leerde de kracht en waarde van geld.

Met een enorm inspirerend verhaal neemt hij je mee in de kijk op de wereld en geld. Maar vooral: hoe laat je geld voor je werken. Dit boek was voor mij een enorme eye-opener, dus ik kan alleen maar zeggen: lees dit boek!

Uitbreiding update 2023

Inmiddels kan ik eigenlijk allang niet meer maar 10 boeken aanraden. Het zijn er zoveel meer geworden. Afgelopen maanden heb ik redelijk wat tijd gehad om me te verdiepen in strategieën, dus ik ga hieronder nog een aantal boeken met je delen die echt onwijs interessant zijn!

Heb je overigens nog aanvullingen? Reageer dan onderaan in de comments, dan heeft iedereen er wat aan!

#11 Story Brand

Auteur: Donald Miller

Als je ook maar een heel klein beetje houdt van storytelling, of als je je erin wilt verdiepen, dan moet je dit boek gewoon hebben. Aan de hand van het SB7- framework laten ze zien hoe je van een simpel stappenplan keer op keer een ijzersterke communicatieboodschap bouwt.

Het framework kun je altijd blijven gebruiken en helpt je om je koers te bewaken. Zo leer je bijvoorbeeld welke ruis er op je website staat en hoe je die kunt elimineren voor een hoger conversiepercentage. De technieken kun je overigens ook weer inzetten bij je advertenties.

Het boek is wel wat prijziger dan wat we gewend zijn, maar vind het hem meer dan waard.

#12 Word eens volwassen!

Auteur: Christiaan Slierendrecht

De titel sprak me niet meteen aan, vond het zelfs een beetje annoying op het begin, maar eigenlijk is dat ook precies waarom het boek zo sterk is. Het is totaal anders dan de online marketing boeken die ik gewend ben. Het schopt eindelijk tegen een aantal trends aan (thank you for that), en daarnaast geeft het je alle handvatten om een sterke online positionering te krijgen.

Zo wordt er onder andere afgerekend met de zogenaamde online guru’s tegenwoordig. Vooral degenen die geen advertentie voorbij laten gaan zonder een gehuurde lambo te showen óf die vanuit hun hangmat op Bali vertellen dat je binnen een maand rijk kunt worden. Nee. Concrete voorbeelden uit de praktijk, succes cases en nog veel meer. Maar wel op een heerlijk nuchtere en humoristische manier. Vond het een verademing om te lezen!

#13 Schrijven voor het brein

Auteur: Wim van der Mark & Martin van Kranenburg

Psychologisch beïnvloeden met copywriting is een vak apart en daar weten deze mannen alles van. Ik ben zelf groot fan van Martin, want die heb ik vaker als gastspreker gezien bij onder andere het IMU event en Squeezely. Zijn manier van vertellen is super fijn, enthousiasmerend en inspirerend. Dit boek was voor mij dan ook geen twijfel. In tegenstelling tot Beïnvloeden van Cialdini, is dit juist een boek dat grafisch prachtig is vorm gegeven.

Het leest daardoor veel prettiger dan wanneer je alleen maar tekst door moet ploeteren. Met toffe illustraties laten ze zien hoe je je lezer mee kunt nemen in je verhaal. En vooral ook waaróm iets wel of niet werkt. Als je beter wil schrijven voor je website dan is dit een absolute must!

#14 Creatief schrijven

Auteur: Roy Ishak

Als je het hebt over leukere teksten schrijven. Die opvallen en waarmee je een eigen schrijfstijl gaat ontwikkelen, dan moet je deze hebben. Hij is perfect als aanvulling op het boek van #13. Waar die namelijk vooral ingaat op de techniek van verkopen en beïnvloeden, is dit meer gericht op het creatiever leren schrijven. Dat helpt vooral wanneer je bijvoorbeeld webteksten moet maken en dus actief en prikkelend wil schrijven.

Ideaal als je voor jezelf werkt, maar ook wanneer je beter wil worden voor je klanten. Dikke aanrader en ook nog eens makkelijk doorheen te komen. Veel plaatjes en oneindig veel voorbeelden, houden we van!

#15 Super freelancer

Auteur: Edwin Dijkstra

Eén van de meest actieve Google ads specialisten die ik volg op LinkedIn. Hij bracht een boek uit over de kracht van freelancers, maar vooral hoe je jezelf daarin makkelijk vastzet. Het gevaar van uurtje factuurtje en hoe je als zzp’er daar uit kan komen. Het boek staat bomvol tips en dankzij zijn eigen ervaring en verhaal gaat het veel meer leven. Hoewel er genoeg online marketing boeken zijn, gaat deze meer in op het ondernemen en niet alleen marketing.

Aangezien ik zelf ook ooit als freelancer ben begonnen vond ik het heel herkenbaar en makkelijk weglezen. Maar nog steeds zitten er ook voor mij mooie eyeopeners in waar ik mee aan de slag wil gaan. Het landschap van werken is aan het veranderen en Edwin neemt je mee in hoe jij daar je voordeel mee kan doen. Ben jij ondernemer of wil je het worden? Dan is dit boek een aanrader!

Danique

Danique

Hi! Mijn naam is Danique en ik ben advertising en affiliate expert. Ik heb een eigen online marketing bureau en werk daarmee voor de mooiste merken. Daarnaast ben ik sinds 2015 blogger en vond ik het hoog tijd worden voor een frisse wind in de affiliate wereld. Met mijn cursus The Affiliate Roadmap leer ik mensen fulltime inkomen te verdienen met hun blog!

4 Comments

  • Gerrit Wind schreef:

    Leuke boeken voor een beginnende ondernemer en/of beginnende online marketeer. Succes

  • kevin schreef:

    Hey,

    Eindelijk eens een vrouwelijke blogger die schrijft over affiliate marketing en online business! Leuk om te zien.

    Zelf heb ik er ook een aantal van deze boeken in de kast staan, waaronder Think and Grow Rich; Influence en de Online Marketing Tornado! Ik zou je lezers zeker aanraden om deze te kopen als ze sterker willen worden qua onlien marketing en mindset…

    Ik heb twee boeken die je eventueel toe kunt voegen op je lijstje. Eentje daarvan richt op het Nomad leven (Nomad Capitalist; Andrew Henderson).

    Ben je zelf ook geïnteresseerd in sales? Als dat zo is; kun je het boek van Jordan Belfort overwegen!

    De werkwijze van de Wolf!

    • Danique schreef:

      Hee Kevin,

      Bedankt voor je bericht en aanvullingen! Leuk om te zien dat jij er ook mee bezig bent. Die boeken ken ik nog niet, dus ik ga er zeker even dieper in duiken 🙂

Leave a Reply