Als je werkt met een webshop, een eigen merk of als je gewoon een mailinglijst wil laten groeien, dan moet je aan de slag met advertising. Instagram stories ads zijn daarvoor een fantastische uitkomst waar ik dagelijks gebruik van maak.

En spoiler alert: Instagram stories ads hebben veel meer effect dan die in het gebruikelijke overzicht. Hoe dat komt? Dat leg je ik je straks uit.

Eerst even terug naar de basis van Instagram en hoe je jouw profiel kunt inzetten.

Je hebt bij het maken van een account op Instagram de keus of je een persoonlijk of zakelijk profiel wil hebben. Je kunt het te allen tijde omzetten, dus geen zorgen als je de verkeerde hebt gekozen.

Beide opties hebben echter wel wat voors en tegens.

Voordelen van een persoonlijk Instagram account

Het hebben van een persoonlijk account heeft heel wat voordelen

  • Je kunt je account op Privé zetten. Daardoor kan niemand bij je content, tenzij jij ze toelaat.
  • Jouw informatie is niet openbaar voor iedereen
  • Niet iedereen kan berichtjes naar je sturen
  • Je hebt de regie over wie je tagt

Je hebt dus simpelweg meer te zeggen over wat anderen van jou mogen zien. Maar dat biedt ook wat nadelen die het zakelijke account dan weer niet heeft.

Voordelen van een zakelijk Instagram account

Als je wil adverteren op Instagram dan moet je een zakelijk account hebben. Dat is een feit en daar kom je niet onderuit. Dus laten we de voordelen daarvan op een rijtje zetten:

  • Je kunt adverteren
  • Je kunt een winkel aan je account hangen voor directe verkoop
  • Je hebt een veel groter bereik omdat iedereen je kan vinden
  • Met 10.000 volgers kun je een swipe up gebruiken
  • Meer verkeer naar je website door links in je bio

Er zitten allerlei voordelen aan die eigenlijk alleen interessant zijn als je ondernemer, blogger of influencer bent. Al die features kun je namelijk gebruiken jouw account te laten groeien en dat heeft alleen maar voordelen voor jouw bedrijf.

Maar nu gaan we het hebben over de Instagram stories ads.

Instagram stories ads inzetten voor meer bereik

De opkomst van Instagram stories was een schot in de roos. Het maakt het platform veel persoonlijker en het dwingt de gebruikers om live content te maken.

Je kunt nog steeds oude foto’s of filmpjes uploaden, maar het werkt by far het best wanneer je korte filmpjes maakt. Het biedt voor bedrijven de kans om een gezicht aan het merk te geven en tegelijk om bezoekers naar de website te trekken.

Tegenwoordig kun je daar ook nog eens gaan adverteren.

Als je Instagram stories ads goed in wil zetten moet je op de volgende dingen letten:

#1 Let op het formaat van de afbeelding of video

Dit is iets wat echt waanzinnig vaak fout gaat nog. En dat is dat adverteerders één afbeelding gebruiken voor alle kanalen en plaatsingen.

De Instagram stories ads moeten een langwerpig formaat hebben (hetzelfde als de Pinterest pin). Als het een vierkant is, dan is het meteen duidelijk dat de content niet spontaan is en zullen gebruikers meteen weten dat het een advertentie is.

#2 Laat niet merken dat het een advertentie is

Zodra een gebruiker doorheeft dat het een advertentie is, dan is diegene uit de ‘flow’ gehaald. Een persoon koopt dan minder snel en komt ook niet zomaar meer terug.

Zorg dat je content gebruikt wat net zo goed een échte story had kunnen zijn. Lastig, ik weet het, maar het werkt!

#3 Target de juiste doelgroepen

Instagram heeft andere gebruikers dan Facebook en ook de plaatsing kan effect hebben op de fase van een gebruiker. Het mooie is dat je veel meer mensen kunt bereiken, maar daar staat wel wat werk tegenover.

Hoe specifieker je doelgroepen, hoe beter.

Tegelijkertijd moet je niet vergeten je huidige klantenbestand uit te sluiten. Dat is iets wat ik veel mensen nog zie vergeten. Niets is zo vervelend als een aanbieding krijgen voor een product dat jij echt nét hebt gekocht…

Instagram stories ads inzetten voor succes

Een van de beste vormen die bij mij altijd goed werken zijn die met de collecties. Ook in de stories werken die erg goed en heb ik altijd een minimale CTR van 10%. Dat kan dus alleen als je goed target en weet wie je doelgroep is.

Duik echt in het hoofd van de bezoeker en gebruiker en weet wat ze zoeken. Speel daarop in en het feestje kan beginnen!

Besteed je Instagram stories ads uit

Wil je resultaat, maar wil je het niet zelf uitzoeken of risico lopen? Dan kun je natuurlijk ook mij gewoon een berichtje doen! Ik help je graag met het opzetten van succesvolle campagnes voor meer rendement en winst voor jouw onderneming.

Danique

Danique

Hi! Mijn naam is Danique en ik ben advertising en affiliate expert. Ik heb een eigen online marketing bureau en werk daarmee voor de mooiste merken. Daarnaast ben ik sinds 2015 blogger en vond ik het hoog tijd worden voor een frisse wind in de affiliate wereld. Met mijn cursus The Affiliate Roadmap leer ik mensen fulltime inkomen te verdienen met hun blog!

Leave a Reply