Al sinds 2015 toen ik mijn eerste website begon als blogger, ben ik bekend met Affiliate World (AW). Het is hét allergrootste marketing event ter wereld. Maar het was altijd een veel-te-ver-van-mijn-bed-show. Het is echt duur, want een ticket is minimaal €1500 en dan moet je nog vliegen, een hotel en eten. Maar het is het meer dan waard. Top notch marketeers als Neil Patel, Alex Micol en Mirella Crespi vertellen hier over de nieuwste tactieken voor social advertising, SEO, opschalen van campagnes en het maken de beste partnerships.

Precies alles wat je wil weten om je affiliate website naar het volgende niveau te tillen. En niet alleen de kennis en casestudies zijn goud waard. Iets wat misschien nog wel beter is, is dat er zo’n honderd stands zijn van bedrijven die met of voor affiliates werken. En dat betekent dat dit de gouden plek is om samenwerkingen aan te gaan of nieuwe merken te leren kennen om later te promoten.

Dit jaar, 2023, is het eindelijk zover, want mijn droom komt uit! Op 12 en 13 juli ben ik in Barcelona met collega en vriendin Melody om volle bak te leren over alle nieuwe ontwikkelingen in de online marketing wereld. En om jullie een kleine impressie te geven ga ik jullie meenemen!

PS: als ik thuis ben ga ik deze blog updaten met afbeeldingen en aantekeningen.

Line up en sprekers

Affiliate World is wat mij betreft het best georganiseerde event wat ik tot nu toe heb meegemaakt. Het is super groot, en tegelijk doen ze er alles aan om het zo persoonlijk mogelijk te maken. Zo hebben ze een app waar je op voorhand al mensen van jouw land, regio, niche of markt kunt ontmoeten. Super handig, want zo kun je van tevoren al wat leuke contacten leggen. Aangezien ik met Melody ging heb ik er niet uitgebreid gebruik van gemaakt, maar als ik alleen was had ik dat zeker gedaan.

Goed om te weten: naar dit event komen 5000+ marketeers en 200+ bedrijven. Ik had van tevoren dan ook geen idee wat het niveau echt zou zijn. Ik ken sowieso maar weinig affiliate marketeers, en die zijn dan alleen maar in Nederland. Wat er daar buiten gebeurt? Geen idee! De sprekers daarentegen ken ik dan wel weer, want ik volg ze of op YouTube, Instagram of heb een keer een boek van ze gelezen. Hieronder de sprekers van vandaag en de lezingen die ik heb gevolgd:

  • Neil Patel – Landmines and launchpads: predictions and tips for 2023
  • Mirella Crespi – Cracking Meta reels for direct response: proven ad types and account structures
  • Brendon Krane – The science of going viral: proven strategy to generate 60 billion views
  • Alex Micol – Exposing testing challenges on Meta: pilot testing reliability and ad creative frequency
  • Rory Flinn – Hacking visual content creation with Midjourney: learn to captivate audiences and streamline operations
  • Maria Claudio – Meta ad policy demystified
  • Brett Turner – Hook every click: how to improve your CTR through headless commerce
  • Manel Gomez & Patrick Wind – $20M in ad lessons: testing advantage+ & manual bidding
  • Andrew Turner – How affiliates can drive 50% uplift in ppc revenue to power paid search campaigns
  • Aleyda Solis – Learn how SEO experts are leveraging AI for task automations
  • Martin Kocandrle – Decoding Google’s Performance Max campaigns in order to make unstoppable ads at scale
  • Thomas McHanon – From lead gen to uncapped straight sale offers: common mistakes scaling up on Clickbank’s hottest offers to dominate CPA in 2023
  • John Moran – Google ads case study: how we leveraged CRM data to scale spend by 5X and reduce wasted ad spend by 80%
  • David Stodolak – The trillion-dollar financial lead gen opportunity that crushes it during a recession

Korte TedX-achtige talks

Het zijn er nogal wat, die talks. En van tevoren was ik nog wel bang dat ik doordat het Engels is toch wat minder mee zou krijgen. Dus alleen daardoor kost het al extra energie om allemaal mee te krijgen en goed op te letten, maar dat was dus echt heel goed te doen. Het zijn bovendien allemaal talks van 20-40 minuten en dat gaat echt lekker vlot achter elkaar door.

Normaal gesproken heb je nog wel eens dat de vakmannen niet goed kunnen spreken en vice versa. Dat is hier dus echt niet het geval. Letterlijk alle sprekers zijn mega goed in presenteren en het publiek erbij houden. Bovendien was er een mc die de boel af en toe weer lekker opschudde als dat nodig was en wat humor de zaal in slingerde.

Maar het mooiste vond ik nog wel dat je aan alles merkte dat dit de mensen zijn die écht passie hebben voor hun vak. Die het tof vinden om nieuwe dingen te proberen. Die niet eerst eindeloos nadenken over de gevolgen of risico’s, maar gewoon een MVP’tje online knallen en vanaf daar verder gaan optimaliseren. Het zijn echt de pioniers van de markt en dat merkte je aan alles.

Er is een main stage en een breakout stage. Bij de main heb je alle echt grote namen (mensen die minimaal $100M per jaar doen) en bij de breakout zijn de wat kleinere jongens (die minimaal $20M per jaar doen).

Alleen dat al.

Het besef wat het enorme verschil is met wat wij dan in Nederland doen. Dat is echt insane, maar vooral heel inspirerend. Het laat zien hoe groot de wereld is en hoe ver de kansen nog liggen voor ons. Maar daar kom ik later op.

De talks waren soms deels tegelijk, want als je bij de main stage het niet interessant zou vinden, kon je naar de breakout gaan. Dikke pech als ze net tegelijkertijd zijn… dat had ik dan weer. Maar ik heb een helft meegepakt van 2 belangrijke sessies.

Niveau van de sprekers

Ik was van tevoren best bang dat het wellicht te hoog gegrepen zou zijn. Wat niet erg is, want dan weet je weer waar je in kunt groeien, maar ik had in dat opzicht geen idee van het niveau van de talks. Zouden ze dat houden voor de beginners, of is het echt het wat meer ingewikkelde? En is het dan meer op het praktische of het juist het strategische? Ik wist niet wat ik daarin kon verwachten.

Maar dat viel dus in alle opzichten mee. De strategieën waren allemaal advanced en de marketingtermen vlogen door de zaal, maar het was super goed te volgen. Gelukkig komen de meeste termen toch al uit het Engels, dus dat is als Nederlander al makkelijker om in mee te gaan. Hielden ze overigens ook geen rekening mee hoor, alles werd in rap tempo doorgepakt en termen werden niet eerst uitgelegd. Een beginner zou dus 100% al zijn afgehaakt na het eerste kwartier, want er was in dat opzicht geen één talk die het echt bij de basics hield. Het waren allemaal talks die een deepdive gaven in een bepaald onderwerp.

Gespot worden als affiliate

Wat ik niet had verwacht – maar wat wel heel leuk was – was dat je een badge om je nek hebt met je naam en je rol. Dus affiliate, sponsor of company. Op die manier kon je ver al spotten waar jouw type staat. Makkelijk voor het netwerken, maar vooral voor alle stands. Naast de sprekers is er namelijk een enorme markt met 100+ stands aan bedrijven. Allemaal affiliate networks, agencies of andere soortgelijke bedrijven.

Toen we in de ochtend een rondje liepen, werden we direct al door verschillende mensen aangesproken met de vraag wat voor affiliates we zijn, welke uitdagingen we hebben en wat we hopen te halen bij het event. Bedrijven proberen op dit event actief nieuwe affiliates te werven en affiliates zoeken juist nieuwe samenwerkingen. Dus ze zijn in dat opzicht ook vrij agressief in het benaderen van iedereen, daar moest ik wel even aan wennen.

Normaal ben ik erg introvert en vind ik het vrij ongemakkelijk als ik ineens wordt aangesproken door iemand van een bedrijf, maar gek genoeg was dat hier helemaal niet. Je voelde gewoon heel duidelijk de vibe dat iedereen er iets kwam brengen. Ervaring, verhalen, vragen stellen. Er was geen competitie, maar iedereen was daar om de ander weer te laten groeien.

Was dus ook meteen een mooie vuurdoop, want ik kon meteen lekker schakelen naar het Engels en inkomen. Wat overigens ook heel makkelijk ging, want alle landen waren aanwezig daar. Dus geen schaamte over accenten. We hebben overigens één andere Nederlander gevonden en die was daar namens een bedrijf. Wellicht dat we morgen wat meer soortgenoten vinden.

Highlight van vandaag

Ik loop echt nog over van alle prikkels, verhalen en tips die ik heb gehoord vandaag. De notion app staat inmiddels alweer vol met nieuwe ideeën en actiepunten om direct te verwerken. Ik kom er zo op terug welke talks het best waren in mijn optiek, maar weet je wat ik misschien nog wel het leukst vond? De energie van al die experts. Normaal gesproken ben ik echt een vreemde eend in de bijt en moet ik me inhouden om niet alleen maar over marketing te praten.

Niet omdat ik nergens anders over kan praten, maar ik vind het gewoon écht heel erg leuk. Het kunnen bouwen aan iets en met je laptop de complete wereld in je handen hebben vind ik zo ontzettend tof. En verslavend, haha. Maar deze mensen hebben dat dus ook. Iedereen stond te stuiteren op het podium toen ze mochten praten over hun expertise.

In dat opzicht is het alleen al de bevestiging dat ik echt meer specialisten om me heen moet verzamelen. Op dit moment heb ik op een enkeling na niemand aan wie ik me zakelijk gezien kan optrekken en echt lekker kan sparren. Iemand waar ik nog weer van kan leren. Dus ik ga op zoek naar een manier om meer bij die mensen te komen, daar kijk ik heel erg naar uit!

Maar deze sprekers waren ontzettend nuchter en ontspannen. Na hun talk vond je ze gewoon in de beer garden terug en waren ze voor iedereen toegankelijk om mee te praten en te sparren.

Maar de beste talk?

Pfoeh, dat waren voor mij een aantal. En dat is echt lastig kiezen, maar mijn top 5:

  • Brendon Krane
  • Alex Micol
  • Mirella Crespi
  • John Moran
  • Rory Flinn

Allemaal totaal anders, maar zo mega inspirerend hoe zij spraken. Brendon gaf een heel duidelijk en handig model voor het maken van viral content. Iets wat ik maandag al met de meiden van V1 zou kunnen doornemen om te implementeren voor klanten.

Alex vond ik heel inspirerend door zijn houding. Hij werkt 10 uur per week en doet jaarlijks $30M aan commissies puur door Google ads. Zijn tip: hou op met langzaam opschalen en doe dat agressief. Zo ga je je concurrentie voorbij. Mirella gaf 20 formats voor ads op Reels die goed werken. John liet een hele inspirerende case study zien van Google ads waarbij hij in 1 jaar van een ad spend van $35K per maand naar $200K per maand ging en zijn ROAS ging van 16 naar 21 – wat meestal juist naar beneden gaat. En Rory vond ik heel relaxed en hij zit in dezelfde industrie (branding). Hij liet zien hoe hij Midjourney toepast om zijn bedrijf te optimaliseren.

Maar jeetje hee, ook die andere talks hadden allemaal wel een slim actiepunt om direct mee te nemen. Ik ga mijn aantekeningen nog uitwerken om er een complete actielijst van te maken.

Minst goede talk

Ik had de hele dag het idee dat het echt geweldig was en een 10 zou zijn, maar de laatste talk maakte daar wel een eind aan. David Stodolak is namelijk een Amerikaan die zich volledig specialiseert in credit card maatschappijen in Amerika. En dat ging in mijn optiek voorbij het ethische. Ondanks dat ik weet dat daar de cultuur er wel naar is, het voelt moreel gewoon niet goed om mensen heel erg te pushen naar het afsluiten van een schuld.

Ondanks de voordelen. Maar hij ging uitleggen welke groepen gevoelig zijn voor dit soort aanbiedingen en hoe je dan door agressieve marketing heel veel geld kan verdienen. Dat was voor mij zo’n schril contrast met alle talks die daarvoor waren dat we die ook niet af hebben geluisterd maar eerder weg zijn gegaan.

Wel grappig om bij jezelf vast te stellen dat er blijkbaar dus ook echt wel grenzen zijn en ik zeker niet in iedere niche een website zou willen hebben. Ondanks dat er veel geld te halen valt.

Voorbereiding op morgen

Morgen gaat de gehele dag over TikTok. Advertising, het maken van content, het vinden van partners, hoe ga je samenwerkingen aan en hoe werkt het algoritme? Weer mega veel zin in en echt heel benieuwd naar de talks en lessen die we daaruit gaan halen!

Vanavond mezelf daarom lekker getrakteerd op een heerlijk bad, want de voetjes hebben het zwaar met al dat geslenter en lang staan. Gelukkig zijn er ook allerlei ruimtes waar je je even terug kunt trekken met je laptop, dus dat gaat vast en zeker helemaal goedkomen.

Morgen de update voor dag 2! 😍

Danique

Danique

Hi! Mijn naam is Danique en ik ben advertising en affiliate expert. Ik heb een eigen online marketing bureau en werk daarmee voor de mooiste merken. Daarnaast ben ik sinds 2015 blogger en vond ik het hoog tijd worden voor een frisse wind in de affiliate wereld. Met mijn cursus The Affiliate Roadmap leer ik mensen fulltime inkomen te verdienen met hun blog!

Leave a Reply