Altijd al gedacht: waarom SEO? Klinkt als iets technisch en misschien wel saai en stoffig, terwijl je ook verkeer via je social media kanalen en ads binnen kunt halen.

Nou, goed punt. Maar er is iets heel belangrijks wat je daarmee niet pakt: autoriteit.

En dat heb je nodig om een sterke website te bouwen. Hoe je dat precies doet en waarom het cruciaal is om met je SEO aan de slag te gaan als je affiliate website hebt, dat ga ik je in deze blog vertellen!

Wat is SEO precies?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Oftewel: zoekmachine optimalisatie. Met SEO zorg je ervoor dat je hoger in Google komt en op die manier verkeer naar je website trekt.

Dat is grotendeels afhankelijk van drie pijlers:

  • Content
  • Linkbuilding
  • Techniek

Als die drie met elkaar in evenwicht zijn, dan gaat SEO voor je werken. Waarom SEO nu nog zo belangrijk is? Omdat de zoektocht van jouw ideale klant voor vaker dan 90% start in Google. Dus daar wil je zichtbaar zijn en makkelijk gevonden worden.

Ze zeggen niet voor niets: “de beste plek om een lichaam te verstoppen is op pagina 2 in Google.” Niemand komt daar, dus als je niet in de top 10 zit, dan heb je echt nog heel veel werk in te halen.

Content inzetten voor SEO

Dit is de pijler waar je het meest tijd aan kwijt bent: content. Waarom SEO veel van content uitgaat is logisch, want dat is wat de bots van Google kunnen lezen. En die zijn slimmer dan je denkt!

De bots (ook wel crawlers genoemd) van Google bezoeken dagelijks miljarden pagina’s online. Ze gaan alle bestaande en nieuwe URL’s af, maken analyses en houden bij wat er allemaal gebeurt. Zien ze daar iets in veranderen? Dan kan je van positie gaan veranderen.

Die bots lezen een website zoals een mens dat in principe ook doet. Ze lezen de titel, scannen de tussenkoppen en gaan vervolgens door de tekst.

Van links naar rechts en van boven naar beneden. Vroeger was het zo dat je bijvoorbeeld een tekst nog heel erg voor Google schreef, maar nu is dat onderscheid niet meer te maken. Alles is gericht op de bezoeker en om die ervaring zo optimaal mogelijk te maken.

Vergis je overigens niet; het is niet zo dat hoe meer content je schrijft, hoe hoger je in Google komt. Daarvoor zijn heel veel factoren belangrijk, waarbij relevantie en toegevoegde waarde bovenaan staat. Heb je overigens helemaal geen idee van hoe je met je website dit goed in kunt regelen? Dan raad ik je aan het SEO e-book van IMU te lezen. Zij hebben daar ideale software voor namelijk.

Heb jij een mega goed, maar heel kort artikel? Dan kun je nog steeds winnen van een veel langer artikel.

Blogs schrijven voor je SEO

Goed. Je weet dus waarom SEO belangrijk is en dat je daarvoor met content aan de slag moet, maar dan? Je moet blogs gaan schrijven waarmee je gaat scoren in Google.

Eén van de redenen waarom SEO niet heel gemakkelijk is, is omdat je in een tekst (maar ook over je hele website) met heel veel dingen rekening moet houden. Je moet dus niet alleen lekker vlot kunnen schrijven en je op zoektermen richten, maar ook weten hoe je een website optimaliseert.

Als je start met het bloggen op je website; zorg dan dat je start met het volgende:

  • Doe een zoekwoordenonderzoek
    • Tools die je kan gebruiken zijn:
    • Ubersuggest
    • Google Keyword planner
    • Keywordfinder
  • Breng je persona’s en doelgroep in kaart
    • Wat zijn hun verlangens
    • Waar hebben ze last van
    • Wat zouden ze willen missen
    • Wat is belangrijk voor ze
  • Start met het maken van cornerstone content
  • Schrijf 10 hoogwaardige artikelen voor die cornerstone
  • Maak een artikel minimaal 1500 woorden lang

Waarom moet een SEO-artikel lang zijn?

De meeste artikelen hebben zo’n 500 tot 3000 woorden. Nogal een verschil en hoewel het niet meer zo is dat het langste artikel wint, kijkt Google wel naar de lengte van een blog. Dat komt omdat het wel iets zegt over de kennis die je hebt.

Heb jij bijvoorbeeld over de hele website maar een paar korte artikels waar je niet echt mee de diepte in gaat? Dan ziet Google dat ook en ben je dus niet per se een expert op een bepaald gebied. Stel dat je bijvoorbeeld een website hebt waarbij je schrijft over auto’s, maar ook over brommers, fietsen, dan is daar nog een link in je te leggen. Maar ga je ook schrijven over fotografie omdat dat een hobby van je is en heb je ook nog ergens een artikel staan over je hond omdat je daar graag over schrijft?

Dan weet Google niet meer welke verkeer nou relevant is voor je website. Bovendien kom je niet echt als een specialist over als je over zulke uiteenlopende onderwerpen schrijft.

Hou het dus eerst klein en smal en start met het goed neerzetten van een bepaald thema, vóórdat je verder gaat naar het volgende onderwerp. Dan is het niet alleen voor Google duidelijk waar je veel van weet, maar help je ook nog jezelf om wat structuur vast te houden.

Waarom SEO ook kijkt naar linkbuilding

Laten we zeggen dat je al een heel goede website hebt over honden en dat je heel veel content erop hebt staan. Allemaal zijn ze hoogwaardig en relevant voor je bezoekers, maar het is niet zo dat je overal op nr 1 in Google staat.

Dat komt omdat je zelfs met de meest krachtige artikelen niet omhoog kunt komen als de drie pijlers van SEO niet op elkaar zijn afgestemd.

Dit is waar linkbuilding komt kijken. Google kijkt uiteindelijk naar de website met de meeste autoriteit. Die score wordt bepaald op een schaal van 1 tot 100, waarbij 100 het hoogst haalbare is. Voor je beeldvorming: <10 is laag, 10 – 20 is beginnend, 20-40 is heel goed, 40-60 is echt hoog niveau en alles daarboven is voor de meesten lastig te bereiken.

Dat komt doordat je dan zoveel massa nodig hebt, dat het vrijwel altijd grote websites zijn van merken waar een complete marketingafdeling de hele dag bezig is met het optimaliseren van de SEO. Zij weten namelijk als geen ander waarom SEO zo belangrijk is en vooral hoe ze daar volle bak op in kunnen zetten.

Hoe zet je linkbuilding in voor SEO?

Linkbuilding wil zeggen dat iemand naar jouw website linkt, maar dat jij ook naar andere websites linkt. Dat doe je om te laten zien dat die website waarde heeft en voor jou ook relevant is.

In het voorbeeld van de hondenwebsite is het bijvoorbeeld heel interessant om te linken met een website in hondenvoeding of training.

Let erop dat het geen directe ruil is, maar een ABC-ruil. Als je namelijk allemaal directe oversteken hebt met links, dan vindt Google je niet oprecht overkomen en heb je geen natuurlijk linkprofiel.

En dat is precies waar het om draait.

Tip: betaal nooit voor een link!

Soms krijg ik klanten die hebben betaald voor het plaatsen van een hele reeks links, maar vervolgens blijken die helemaal niet relevant te zijn. Zorg dus dat je altijd weet waar de links geplaatst worden, van wie ze afkomstig zijn én wat de waarde is van de websites met wie je gelinkt wordt.

Waarom SEO direct bovenaan je prioriteitenlijst moet komen

Om de meest simpele reden: als je aan de lopende band passief commissies wil verdienen met affiliate marketing, dan moet je zorgen dat je zichtbaar bent.

Met SEO ga je dat bereiken, want content die eenmaal bovenaan staat, die gaat daar niet zomaar weg. Wat betekent dat je maandelijks verkeer blijft binnenhalen op belangrijke zoekwoorden voor jou. Zo heb ik websites waar ik met maar een paar artikelen maandelijks omzet uit haal. Als je eenmaal gevonden wordt, dan is het veel makkelijker om op te schalen en uit te breiden.

Maar eerst starten. Wil je graag meer weten over SEO en waarom SEO zo belangrijk is voor je affiliate website? In module 3 van The Affiliate Roadmap leer ik je alle ins en outs én krijg je mijn eigen templates en worksheets om je scores goed bij te houden.

Module 4 affiliate SEO
Module 4 van The Affiliate Roadmap
Danique

Danique

Hi! Mijn naam is Danique en ik ben advertising en affiliate expert. Ik heb een eigen online marketing bureau en werk daarmee voor de mooiste merken. Daarnaast ben ik sinds 2015 blogger en vond ik het hoog tijd worden voor een frisse wind in de affiliate wereld. Met mijn cursus The Affiliate Roadmap leer ik mensen fulltime inkomen te verdienen met hun blog!

Leave a Reply