De domein autoriteit verhogen is iets waar een online marketeer altijd mee bezig is. Het is een enorm belangrijke factor voor de vindbaarheid (SEO) van een website en mag dan ook nooit uit het oog worden verloren.
Wat het is en hoe je het verhoogt? Dat leg ik je uit in 5 praktische tips. Let’s get into it!
Wat is je domein autoriteit?
De een noemt het domein autoriteit en de ander domain authority, maar het is hetzelfde. En het is heel letterlijk te vertalen. Namelijk: wat is de autoriteit van jouw domeinnaam in Google. Hoe groter je autoriteit, hoe hoger je rankt en hoe succesvoller je website zal zijn.
Je domein autoriteit wordt weergegeven in een cijfer van 0 tot 100. Hoe dichter bij de 100, hoe betrouwbaarder Google jouw website vindt.
Domein autoriteit wordt nog wel eens door elkaar gehaald met pagina autoriteit. De laatste is een score die op dezelfde manier wordt bepaald, maar dan van een specifieke pagina van jouw website. Je kan dus een domein autoriteit hebben van 20, maar een pagina autoriteit van 35 bijvoorbeeld.
Zo ga je jouw domein autoriteit verhogen
Uiteindelijk wil je natuurlijk hoger in Google komen. Dat hangt van allerlei factoren af, maar je autoriteit is daar wel een hele belangrijke pijler in. Een snelle klus is het niet, want je kan hier rustig een paar maanden (of jaren) voor uit trekken. Een score van 100 is overigens nagenoeg niet mogelijk. Facebook heeft bijvoorbeeld 98 en Bol.com heeft een DA van 90. Idealiter kom je wel tussen de 20 en 30 met jouw website of webshop. Hieronder lees je hoe je dat doet.
1. Zorg ervoor dat je website SEO-technisch in orde is
De SEO is een hele belangrijke factor voor je website. Als je je domein autoriteit wilt verhogen zul je dus ook echt moeten werken aan een sterke website. Denk hierbij aan een lage laadsnelheid, verkleinde afbeeldingen, een goed backlinkprofiel en duidelijke codering voor Google. Dus geen vertroebeling door allerlei onnodige plugins (als je WordPress gebruikt tenminste).
Denk daarbij ook aan de transparantie door het gebruik van Google Search console, Tag manager en Analytics. Ook het instellen van de Sitemap is daarvoor cruciaal. Dit is namelijk een soort kaart voor Google met uitleg hoe het de site moet lezen.
2. Domein autoriteit verhogen met een natuurlijk backlinkprofiel
Linkbuilding is enorm belangrijk voor een website. Hoe meer websites namelijk linken naar jouw website of webshop, hoe meer het bevestigt aan Google dat je waardevolle content biedt. Linkbuilding is echter wel risicovol als je niet goed weet wat je doet.
Een te veel aan links die niet bijdragen aan jouw profiel zijn namelijk juist schadelijk voor jouw website. Het gaat dus niet om de kwantiteit, maar echt om de kwaliteit. Zoek websites die passen bij jouw site en die een betere score hebben dan jij.
Vervolgens kun je ze aanschrijven om te vragen of ze willen linken naar jouw website. Je kunt dit ook doen in de vorm van gastbloggen. Het idee is dat jij een blog of artikel met jouw expertise op andermans site zet, waardoor je niet alleen een link krijgt, maar ook nog eens extra zichtbaarheid krijgt.
Je kunt maar beter een paar hele sterke links hebben dan 100 slechte, want die gaan niets uithalen. Zorg ook dat het natuurlijk gebeurt. Dat wil zeggen bijvoorbeeld een linkje per week, in plaats van 10 in een maand en dan ineens maanden niets.
3. Creëer een sterk intern linkprofiel
Dit is iets wat veel mensen vergeten of er de waarde niet van inzien. Zonde, want dit is mega belangrijk. Je interne linkprofiel zorgt er namelijk voor dat al jouw pagina’s intern aan elkaar worden gelinkt.
Je maakt dan een soort spinnenweb van jouw website, waarbij alle pagina’s met elkaar samen hangen. Ga hier niet helemaal in los en hou het bij 1 a 2 linkjes per pagina die je intern doorlinkt. Op een categoriepagina kun je hier wel weer uitgebreider in zijn. Zolang het maar waardevol is!
Als je bijvoorbeeld (zoals ik) over online marketing schrijft, dan is het ook interessant om te linken naar SEO en content artikelen. Maar het is vreemd als ik nu ineens zou linken naar een artikel of meubelen. Hoe relevanter, hoe beter.
Je anchortekst (de tekst van het linkje) is heel belangrijk voor de waarde van een link. Veel mensen doen nog altijd ‘klik hier’ als een anchortekst, terwijl dat dus niets uithaalt. Verwerk hier daarom altijd het zoekwoord in dat te maken heeft met de pagina waar je naar linkt.
4. On-page website optimalisatie
On-page optimalisatie klinkt voor de meesten een beetje vaag, maar het gaat daarbij voornamelijk om de volgende punten:
- Nette URL’s (dus niet van die veel te lange met gekke tekens)
- Duidelijke structuur in de website
- Afbeeldingen met ALT-attributen
- Sterke content met duidelijke koppen en subkoppen
- Zoekwoorden per tekst opgedeeld
- Unieke meta’s
5. Sterke content is key
Je kan nog zo hard werken aan technisch sterke site, het gaat uiteindelijk toch echt om de inhoud. Zorg dat je op een consistente manier nieuwe content blijft toevoegen aan je website om ook aan Google te laten zien dat je actief bent. Je wilt zo relevant mogelijk zijn voor je lezers en waarde blijven leveren.
Domein autoriteit verhogen is een langdurig proces
Als je gaat werken aan het verhogen van je domein autoriteit, dan moet je hier echt maanden de tijd voor nemen. En natuurlijk niet uit het oog verliezen. Het is een ongoing proces waar je maandelijks energie in moet steken. Als je er meer over wilt weten heb ik nog wel een lijst met online marketing boeken die je hierover kunt lezen!
Weinig tijd voor? Een uur per week is al genoeg om een start te maken. Je kan er altijd nog voor kiezen om het uit te besteden. Daarvoor kun je me gerust een berichtje sturen!